Yoga Nidra betekent letterlijk ‘yogaslaap’. Yoga Nidra is een effectieve techniek voor diepteontspanning op lichamelijk, geestelijk en emotioneel niveau. Nidra betekent ‘slaap’, vertaald: ‘de slaap van de yogi’s’. Yoga Nidra werd ontwikkeld vanuit traditionele technieken die in India al eeuwenlang worden toegepast om lichaamsfuncties te beheersen. Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap. Eén sessie staat gelijk aan vier uur slaap. Daarom voel je je na Yoga Nidra verfrist en uitgerust.

Behalve diepe ontspanning, heeft Yoga Nidra ook tot doel om je onderbewustzijn op te schonen van diepgewortelde stress. Maar voordat je daar bent aanbeland, doet Yoga Nidra al een heleboel andere fijne dingen voor je. Zo zul je misschien merken dat je beter en dieper slaapt, je beter kunt concentreren, meer rust, creativiteit en energie hebt en dat je immuunsysteem sterker wordt. Daarnaast kan deze vorm van yoga helpen tegen angsten, depressie, burn-out, en zelfs een te hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Bij het beoefenen van Yoga Nidra ‘pendelen’ lichaam en geest tussen ontspanning en halfslaap. Uit ervaring blijkt dat mensen na een Yoga Nidra oefening evenveel energie terugkrijgen en even ontspannen zijn als na drie à vier uur slaap. Het lichaam is op een bijzondere manier in slaaptoestand, terwijl het innerlijk bewustzijn helder wakker is. Zo kun je tijdens de oefening lichamelijke en geestelijke spanningen loslaten en blokkades doorbreken.

–> Voor wie: Geschikt voor iedereen en is uitermate geschikt voor mensen met lichamelijke beperkingen, ziekten en disbalans in hun leven. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en heeft bewezen positieve effecten op bijvoorbeeld angst, depressies, rugpijn en reuma. De methode wordt ook steeds meer ingezet in therapeutische behandelingen.